کد مطلب:53255 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

اظهار بیزاری بر علیه بت پرستان











در اواخر سال نهم هجری پیغام آور (جبرئیل) از آسمان با چند آیه قرآن پایین آمد و پیغمبر دستور یافت تا كسی را به مكه اعزام و مفاد آیات را با یك فرمان چهار ماده ای به اطلاع عموم برساند:

قرآن می گوید:

1.«بیزاری خدا است و پیغمبر او از آن كسان از مشركان كه با ایشان پیمان بسته اید.»

2.«در این سرزمین بگردید و بدانید كه از خدا فرار كردن نتوانید كه خدا خواركننده كافران است.»

3.«اعلام خدا است و پیغمبر او در روز حج، كه خدا و پیغمبر او نیز از مشركان بیزار است. بنابراین اگر توبه كنید برای شما بهتر است و اگر روی بگردانید بدانید كه از خدا فرار كردن نتوانید و كسانی را كه كفر می ورزند به عذابی دردناك بشارت بده.»

4.«مگر آن كسان از مشركان كه با ایشان پیمان بسته اید و چیزی از پیمان را كوتاه نیامده و با كسی بر ضد شما هم پشتی نكرده اند،

[صفحه 53]

برای آنها پیمان را تا مدتشان كامل كنید كه خدا پرهیزكاران را دوست دارد.»

5.«و چون ماههای حرام به سر رسید (رجب، شعبان، رمضان و محرم) مشركان را هر كجا یافتید بكشید و اسیرشان كنید و برای ایشان در هر كمینگاه بنشینید. اگر توبه آوردند و نماز به پا داشته و زكات دادند راهشان را آزاد كنید كه خدا آمرزنده و رحیم است.

فرمان به قرار ذیل بود:

1- برای مشركان عریان به دور كعبه گردیدن قدغن است.

2- بت پرستان حق ندارند به مكانهای پاك و مقدّس وارد شوند.

3- بت پرستان حق ندارند در روز حج اكبر در مراسم شركت كنند.

4- آنها كه پیمان صلح را به پایان نبرده اند و قول و تعهد خود را نشكسته اند، جان و مال آنها تا پایان قرارداد محفوظ است.

پیغمبر (ص) سراغ ابوبكر گرفت و آیات قرآن را پیوست با فرمان به او داد تا به اطلاع مشركان مكه برساند. او با همراهی چهل مرد عازم مكه شد. سپس جبرئیل فرشته ی وحی نازل شد و به پیغمبر گفت: «ای محمد تو خودت یا كسی از نزدیكترین كسان فامیلت این مأموریت را بایستی انجام دهید.»

قرآن می گوید: «رفیق و مصاحب شما (منظور حضرت پیغمبر است كه فرشته پر قوت بدو تعلیم داده است) نه گمراه شده و نه به باطل گرویده است، نه از روی هوس سخن می گوید، این نیست مگر وحی كه به او می شود.»

پیغمبر اكرم (ص) حضرت علی (ع) را احضار نمود و دستور داد پیش از اینكه ابوبكر به مكه برسد كار را از او تحویل گرفته و خودش در

[صفحه 54]

روز حج اكبر فرمان خدا را به اطلاع مردم برساند. این مأموریت به دست امام علی به خوبی انجام گرفت. در جایی كه خانه های بسیاری یك یا دو نفر را با شمشیر علی از دست داده بودند.

گروههای بسیاری از مشركین به وسیله ی این اظهاریه به خداشناسی هدایت شدند به طوری كه تا سال دهم هجری بت پرستی در عربستان ریشه كن شد.

[صفحه 55]


صفحه 53، 54، 55.